Automatic control of isolated organ perfusion

Verfasser / Beitragende:
Automatische Regelung der isolierten Organperfusion / [M Hexamer, U Schütt, H Knobl, R Körfer, J Werner]
Ort, Verlag, Jahr:
2004
Enthalten in:
Biomedizinische Technik/Biomedical Engineering, 49/11(2004-11-01), 322-326
Format:
Artikel (online)
ID: 378919091
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024 7 0 |a 10.1515/BMT.2004.060  |2 doi 
035 |a (NATIONALLICENCE)gruyter-10.1515/BMT.2004.060 
245 0 0 |a Automatic control of isolated organ perfusion  |h [Elektronische Daten]  |c Automatische Regelung der isolierten Organperfusion / [M Hexamer, U Schütt, H Knobl, R Körfer, J Werner] 
520 3 |a If provided with adequate physiological conditions explanted hearts may continue to operate in the regular beating mode. This property offers the opportunity to substitute extensive animal experiments by investigations on the isolated organs. At the same time it enables the development of an alternative method for the transport of donor hearts for transplantation. Experimental setups for both applications are described in this paper. The focus is laid on the optimisation of handling and effectiveness of these setups by means of automatic control. The method for investigating the controlled system ("plant”) for blood gas exchange, and especially the determination of the transfer function for the partial pressure of oxygen are described. The plant was triggered with stepwise changes on the gas side at several operating points. A first order lag element with time delay was chosen as approximation of every transfer function. The parameter ‘time delay', ‘gain of the plant' and ‘time constant' were analysed as to the dependency on blood flow rate, gas flow rate and partial pressure of oxygen at the blood outlet of the oxygenator. As a result an equation was found to calculate the time delay from gas flow rate and blood flow rate. Correlation of gain and time constant with parameters of the plant were obtained, too. The data is used for the design of a controller, adapting to the different operating points of the plant. Explantierte Herzen können durch Schaffung physiologischer Bedingungen isoliert im regulären schlagenden Modus betrieben werden. Diese Eigenschaft bietet die Möglichkeit, umfangreiche Ganztierversuche durch Untersuchungen am isolierten Organ zu ersetzen. Gleichzeitig ergibt sich dadurch eine alternative Organtransportmethode für Herztransplantationen. Dieser Beitrag stellt zwei Experimentalaufbauten zu den genannten Anwendungsmöglichkeiten vor. Mit Hilfe der Automatisierungstechnik soll die Handhabung und Wirkungsweise der Aufbauten optimiert werden. Detailliert wird dabei die Vorgehensweise zur Untersuchung der Blutgasregelstrecke, insbesondere der Regelstrecke für den Sauerstoffpartialdruck dargestellt. Die Regelstrecke für den Sauerstoffpartialdruck wurde in mehreren Arbeitpunkten durch sprungförmige Veränderung der Eingangsvariablen auf der Gasseite angeregt. Jede Übergangsfunktion wurde durch ein Verzögerungsglied 1. Ordnung mit Totzeit angenähert. Die Kenngrößen Totzeit, Streckenverstärkung und Zeitkonstante der Übergangsfunktionen wurden auf Abhängigkeit von Blutfluss, Gasfluss und Sauerstoffpartialdruck am Ausgang des Oxygenators untersucht. Dabei konnte für die Totzeit eine Berechnungsformel in Abhängigkeit von den Flüssen hergeleitet werden. Auch für die anderen Kenngrößen konnten Zusammenhänge mit Parametern der Regelstrecke gezeigt werden. Mit den gewonnenen Daten wird ein Regler, der die verschiedenen Zustände der Regelstrecke berücksichtigt, realisiert. 
540 |a © Walter de Gruyter 
690 7 |a isolated organ perfusion  |2 nationallicence 
690 7 |a heart transplantation  |2 nationallicence 
690 7 |a automatic blood gas regulation  |2 nationallicence 
690 7 |a pO2  |2 nationallicence 
690 7 |a oxygenation  |2 nationallicence 
690 7 |a isolierte Organperfusion  |2 nationallicence 
690 7 |a Herztransplantation  |2 nationallicence 
690 7 |a automatische Blutgasregelung  |2 nationallicence 
690 7 |a pO2  |2 nationallicence 
690 7 |a Oxygenierung  |2 nationallicence 
700 1 |a Hexamer  |D M.  |u Department of Biomedical Engineering, Medical Faculty, and University Centre of Medical Engineering, Ruhr-University Bochum, Germany.  |4 aut 
700 1 |a Schütt  |D U.  |u Heart Centre NRW Bad Oeynhausen, Clinic of Ruhr-University Bochum, Germany.  |4 aut 
700 1 |a Knobl  |D H.  |u Heart Centre NRW Bad Oeynhausen, Clinic of Ruhr-University Bochum, Germany.  |4 aut 
700 1 |a Körfer  |D R.  |u Heart Centre NRW Bad Oeynhausen, Clinic of Ruhr-University Bochum, Germany.  |4 aut 
700 1 |a Werner  |D J.  |u Department of Biomedical Engineering, Medical Faculty, and University Centre of Medical Engineering, Ruhr-University Bochum, Germany.  |4 aut 
773 0 |t Biomedizinische Technik/Biomedical Engineering  |d Walter de Gruyter  |g 49/11(2004-11-01), 322-326  |x 0013-5585  |q 49:11<322  |1 2004  |2 49  |o bmte 
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950 |B NATIONALLICENCE  |P 700  |E 1-  |a Hexamer  |D M.  |u Department of Biomedical Engineering, Medical Faculty, and University Centre of Medical Engineering, Ruhr-University Bochum, Germany  |4 aut 
950 |B NATIONALLICENCE  |P 700  |E 1-  |a Schütt  |D U.  |u Heart Centre NRW Bad Oeynhausen, Clinic of Ruhr-University Bochum, Germany  |4 aut 
950 |B NATIONALLICENCE  |P 700  |E 1-  |a Knobl  |D H.  |u Heart Centre NRW Bad Oeynhausen, Clinic of Ruhr-University Bochum, Germany  |4 aut 
950 |B NATIONALLICENCE  |P 700  |E 1-  |a Körfer  |D R.  |u Heart Centre NRW Bad Oeynhausen, Clinic of Ruhr-University Bochum, Germany  |4 aut 
950 |B NATIONALLICENCE  |P 700  |E 1-  |a Werner  |D J.  |u Department of Biomedical Engineering, Medical Faculty, and University Centre of Medical Engineering, Ruhr-University Bochum, Germany  |4 aut 
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